בעולם עיצוב החנויות לאור תפקיד מכריע.
הצרכנים קונים קודם כל עם העיניים. לתכנון תאורה נכונה יש חשיבות מכרעת על יצירת המפגש הנכון בין הלקוח לבין המוצר.
לא במקרה השפה עברית משתמשת בביטויים שקשורים באור כדי לבטא בולטות ונראות: "עולם הזוהר", "כוכב", "לאור הזרקורים".
כדי להבין איך לתכנן תאורה לחנות בצורה נכונה כדאי להכיר כמה מושגי יסוד, מעולם תכנון ועיצוב התאורה.
קודם כל כדאי לדעת שכל אמצעי התאורה המלאכותית, מנסים במידות שונות של הצלחה לחקות את אור השמש.
אור השמש הוא אחד האורות המוצלחים ביותר לתאורה, אם ניתן להשתמש בו ע"י חלונות או סקיילייט המשובץ בתקרה, יש לכך יתרון משמעותי. לאורך זמן שימוש באור יום חוסך כסף בתפעול שוטף… מצד שני, אור השמש לפעמים ״מכבה״ אורות פחות חזקים, שמשמשים להדגשת מחלקות ולכן כדאי לעבוד איתו בזהירות.
אספתי את המונחים במשמעותיים בהבנה של גופי תאורה והתאמה שלהם לצרכים ספציפיים של העסק:
- ניצולת אורית – כמה חסכוני הגוף מבחינת צריכת החשמל, לעומת תפוקת האור שהוא פולט. כולנו מודעים לעובדה, כי תאורת פלוארסנט מאירה חלל תוך צריכת חשמל נמוכה יותר מנורות ליבון רגילות.
- שטף אור – כמה אור מפיק גוף התאורה? בעולם שבו תאורת לדים הופכת להיות הסטנדרט, קשה לפעמים להבדיל בין גופי התאורה השונים. לא מספיק לדעת מה הספק הגוף (נמדד בוואט W) וכמה חשמל הוא צורך, אלא כמה אור מפיק הגוף. זהו השטף האורי והוא נמדד בלומן (lm).
- טמפרטורת צבע – הרבה פעמים בעלי המקצוע משתמשים במונח תאורה ״חמה״ או תאורה ״קרה״. למעשה הביטוי הנכון הוא טמפרטורת צבע. המונח הזה נמדד בקלווין (K). התאורה העיקרית הקיימת בשוק היא תאורה בטמפרטורת 3,000K שהיא הצהבהבה יותר, אל מול תאורה בטמפרטורת 6,000K שמרגישה לבנה יותר.
- מסירת צבע – (CR- Color Rendering)כמה האור הנוצר ע"י גוף התאורה שומר ומבליט את צבעי המוצרים.
צבע העור שלנו יראה טוב יותר, באור המופק מנורות ליבון. כדאי לשים אותו ליד מראת מדידה או תצוגת איפור. אור פלואורסנטי "צובע" את העור שלנו בירוק ומעניק לנוכחים מראה קצת חיוור.
- אורך חיי הנורה – באיזו תכיפות נדרשת החלפת נורות ומהי העלות לכך? יש לבחון את מחיר הרכישה הראשון ואת העלות הכוללת של כל ההוצאות הנדרשות לצורך החלפתה בפועל. לדוגמה, אם לצורך החלפת נורה נדרש חשמלאי ומתקן הרמה, כדאי לשים נורה עם אורך חיים גבוה במיוחד.
תאורת הלד שנפוצה יותר ויותר בשנים האחרונות, מעניקה אורך חיים ארוך אבל סובלת במקרים רבים ממסירת צבע נמוכה ודעיכה. - שיעור דעיכה – אחת הבעיות של תאורת לד היא דעיכה לאורך הזמן. ככל שעובר הזמן הנורה הופכת להיות חלשה יותר.
אורך החיים לנורות לד ארוך משמעותי והן תופסות מקום גדול יותר בתכנון ועיצוב של חנויות ומזון וחנויות non-food.
מתי נתקלים בבעיה?! – כשנדרשים להחליף נורה אחת מתוך שורה. נוכל לראות את ההבדל בין הנורה החדשה לנורות הותיקות יותר.
- פליטת חום – האם גוף התאורה פולט חום? האם יש בכך בעיה? למשל הגדלת צריכת החשמל, העמסה נוספת של מערכת מיזוג האוויר, סכנה לשריפה וכו'.
תכנון תאורה לחנויות הנו מקצוע בפני עצמו, עם זאת ניסחתי מספר כללי מפתח אליהם יש להתייחס, לצורך תכנון נבון של מערכת התאורה בחנות
כללי מפתח בתכנון תאורה בחנויות וסביבות מכירה:
- הקפד על תאורה רבת עוצמה בחזית, בחלון הראווה ובכניסה – תאורה זו מבליטה את החנות וגורמת לה להיראות מזמינה יותר.
- השתדל ליצור מגוון של סוגי התאורה. חנויות רבות נוטות להשתמש בגופים פלואורסנטים בלבד או בלדים בגוון אחדמחמת היותם חסכוניים בחשמל ובעלי אורך חיים גבוה יותר, עם זאת, לחללים המוארים באור זה, יש נטייה להראות "שטוחים" ולהרגיש קרים.
- הקפד על ניקיון גופי התאורה: מהיותם של הגופים תלויים על התקרה, יש נטייה להתעלם מהצורך בניקיונם. מחקרים הראו כי גופים ישנים ומלוכלכים, הנראים לכאורה תקינים, פולטים ב 15-20% פחות מגופים חדשים ונקיים.
- הימנע מסינוור – תכנן תאורה בה האובייקט מואר היטב ואילו גוף התאורה נסתר ככל האפשר.
- התקנה – התאם את סוג התאורה, צורת גוף התאורה וצורת ההתקנה בתלייה, או לחילופין, הצמדה לתקרה לאופי המבנה ונתוני החלל.
- צור מספר מקומות בהם ישנה מערכת דינמית לתאורה, שתאפשר לך להאיר תצוגות משתנות ומתחלפות, ניתן להשתמש בפסי צבירה, המשמשים מסילה לגופי התאורה, או בסוגי תאורה הניתנים לכוונון.
- הקפד על אחוז שמישות גבוה – תחזק את גופי התאורה ואל תיתן לנורות לגווע אחת אחת. מחקרים מצביעים על העובדה כי לעיתים תחזוקה מונעת, בה מחליפים את כל הנורות באופן יזום ותקופתי (גם נורות תקינות כביכול) עשויה להיות זולה, מתחזוקת שבר שבה מחכים לכל נורה שתסיים את חייה.
למרות כל האמור, מפתיע לראות כמה עסקים מרשים לעצמם להתעלם מגורם זה ולהיות מוארים בצורה רשלנית. יש לזכור כי רענון התאורה הנו אמצעי זול יחסית ולא מסובך, להעניק מראה והרגשה חדשה לחנות קיימת.
לסיכום ניתן לומר כי לאור, לאופן בו הוא מוטל ולהשפעתו על הרגשת הקונים ולקשר הנוצר בינם לבין המוצרים בחנות, ישנה חשיבות מכריעה על ההצלחה וביצועי העסק. ישנו קשר ישיר בין איכות התאורה ועוצמתה לפדיון.