הצבע הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על עיצוב חנויות ובסביבות המכירה ועל חוויית הלקוח המבקר.
לעבודה עם צבע יש משמעות מעניינת מבחינת פוטנציאל השינוי לחוויית הלקוח.
מצד אחד עבודה עם צבע היא זולה, פשוטה לביצוע, מעט הפרעות לעבודה השוטפת.
מצד שני העבודה עם צבע הנה תחום חמקמק ולא פשוט, שבשימוש לא זהיר ולא מיומן יכול להביא לתוצאות בעייתיות.
מהו הצבע? הצבע הנו למעשה סוג של אנרגיה ולא במובן הניו אייג'י שלה. הצבע הוא קרינת אור באורך גל מסוים.
העבודה עם צבע מתאפיינת בדרך כלל בשילוב וההעמדה של הצבעים זה ליד זה. מונחים כגון צבע טוב או לא טוב, צבע יפה או לא יפה אינם רלוונטיים. מונח הקסם בתחום הצבע הנו השילוב וההתאמה.
ההתייחסות לנושא הצבע חשיבות רבה מאחר ולצבע השפעה ישירה ועקיפה על האופן בו הקונה מרגיש ויתרה מכך הצבע משפיע על התנהגותו.
לא בכדי החברות הגדולות מאמצות לעצמם סט קבוע של צבעים. השימוש הקבוע בערכת צבעים, עוזר במיתוג והעצמת הזכירות של החברה ומיקומיה. הצבעים רחוקים מלהיות מקריים או שרירותיים, כדוגמת אדום וצהוב במקדונלד'ס המשדר בין השאר אנרגיה ומהירות. הכתום על רקע שחור, המאפיין את אורנג' ותורם לתדמית רעננה מצד אחד(כתום) עם יסוד קלאסי ומעודן (שחור).
במהלך עבודת עיצוב חנויות, בבואנו לדון בסוגיית הצבעים, עלינו להחליט בראש ובראשונה:
מהן המטרות שלנו?
מה היעדים העסקיים וההתנהגותיים שאנו מעוניינים להשיג?
איך היינו רוצים שהקונים ירגישו ואיך היינו רוצים שיתנהגו במהלך שהותם בסביבת המכירה? היכן היינו רוצים שהם יאריכו את שהותם (ליד המוצרים הרווחיים ביותר?) והיכן היינו רוצים שהם ישהו פחות זמן וינועו הלאה (ליד הקופות?).
ללא הבנה זו של התנהגות הרצויה לנו, השימוש בצבע יהיה מנותק ולא ממוקד.
לאחר שהחלטנו על האופן שבו היינו רוצים לארגן את חווית הלקוח, אנו פונים למרכיבים עליהם אנו יכולים להשפיע בתחום הצבע.
להלן עיקר המרכיבים העיקריים היוצרים את חווית הצבע בעת עיצוב חנויות וסביבות מכירה:
1. המוצר – המוצר מגיע בדר"כ עם צבע יסודי שלו או של האריזה – לבעל החנות אין השפעה על הצבע. מצד שני יש השפעה על המיקום של המוצר בסביבת המכירה. כשנרצה ליצור תחושה של סדר ננסה לשים גושים גדולים של אותו מוצר בצבע זהה או דומה זה ליד זה. כשנרצה ליצור תחושת חוסר סדר ובלאגן, שגם לה בנסיבות מסוימות יש יתרון, נמנע ממקבצים גדולים של אותו צבע.
2. מידוף – בנושא סוגית המדפים צריך לזכור כי המדף הנו רקע. הוא אינו אמור, למעט מקרים מיוחדים, לגזול את תשומת הלב מן המוצר, אלא בסך הכל להביא אותו אל מול עיני הקונה. יתכן במקרים מסוימים מאד של מיתוג, לצבוע את מערכות המידוף בצבע ספציפי, אך באופן עקרוני השאלה העיקרית בבחירת הגוון למידוף, הינה איזה צבע מדף יחמיא למוצר העומד עליו?
3. רקע – ריצוף קירות ותקרות – הסוגיה בטיפול בבחירת הצבע של אלמנטים אלו תהיה גם היא מהו המיצוב של בית העסק, מהי האווירה שאנו מחפשים ואיזה צבע ישרת מטרות אלו בצורה היעילה ביותר. במהלך עבודתי אני נתקל בעסקים רבים המשתמשים בצבעי קירות עזים, בניסיון למשוך תשומת לב. בדר"כ שימוש בצבע עז לקירות, יוצר הסחה של תשומת הלב מן המוצר. בהנחה שהמקום אינו אולם תצוגה למכירת צבעי קיר, כדאי יהיה לבחור את צבעי הרקע, מתוך בחינה של האופן בו הם יחמיאו למוצרים בחנות ולא יתחרו בהם.
4. שילוט ותקשורת כתובה – בעסקים פרטיים רבים מדובר בנושא כאוב. בניסיון להדגיש מבצעים, הנחות ומחירים אטרקטיביים, ישנה השתלטות של השילוט על סביבת המכירה. הזמינות של בריסטולים ודפים בצבעים זרחניים כמו כתום, צהוב וירוק, תורמת גם היא לתחושת העומס שעשויה לעייף את העין ואת הקונה וליצור אפקט הפוך לנדרש. אין להמעיט בחשיבות של אלמנטים אלו, אך כמו כל אמצעי אפקטיבי יש להשתמש בו במידה, אחרת הגלישה לתחושת בזאר ב-2 ₪ היא בלתי נמנעת. תחושה זו אינה שלילית כשלעצמה, אם זהו סוג העסק, אך יש לקחת בחשבון כי בכך בעל העסק מונע מעצמו את היכולת לגבות מחירי פרמיום על חלק מהמוצרים ומנווט את עצמו למקום בו היתרון העיקרי והיחידי שלו נובע מן המחיר.
לסיכום, ניתן לומר כי לא ניתן להגזים בחשיבות של הצבע והשפעתו על הקונה בסביבת המכירה.
ניתן להמשיל את השימוש בצבע למוזיקת רקע, ביתרון העיקרי, שניתן לתת לכל מקום בסביבת המכירה, אוירה ייחודית משל עצמו וזאת בעלויות סבירות, מתוך שמירה על יכולת רענון ושינוי גבוהה.