״שכל שהתרחב על ידי התנסות חדשה, לעולם לא יחזור לגודלו הקודם״
אוליבר ונדל הולמס הבן, שופט בית המשפט העליון של ארה״ב
אנחנו נמצאים בעיצומו של ניסוי גדול בהמוני בני אדם.
אולי יצאנו לחופשה ארוכה בבית, אולי כלאו אותנו בבית, אבל ללא ספק העולם שבפנים ובחוץ משתנה.
האם עולם המסחר השתנה לעד? קשה לומר.
עם זאת מה שקורה בפועל הוא שהתקופה הנוכחית, שנמשכת שבועות, מאלצת את כל השחקנים בתחום, לקפוץ שנים קדימה, בין אם הם בוחרים בכך ובין אם לאו.
Photo by Macau Photo Agency on Unsplash
כמי שמלווה את תחום הקמעונאות (ריטייל) והמסחר כבר תקופה לא קצרה, ניצלתי חלק קטן מהזמן כדי לרשום לעצמי כמה שינויים שהתרגלנו אליהם.
קצת כמו השד שיצא מהמנורה, נראה לי שלחלק גדול מהצרכנים יהיה קשה לוותר עליהם גם כשנחזור לסוג של שגרה:
״איסוף עצמי״ (Self pick up)
אם עד לפני זמן מה, זו היתה אופציה זניחה של אתרי אינטרנט, השבועות האחרונים הרחיבו משמעותית את האופציה הזו.
להזמין באתר, בוואטסאפ, או בטלפון ולבוא לאסוף את ההזמנה המוכנה.
בלי חניה, בלי עיכובים, פשוט לקחת ולהמשיך הלאה. ממש נוח. (בעיקר לצרכן…)
משלוחים
נכון, כבר היו תחומים שבהם משלוח נחשב לשירות סטנדרטי, (פיצה לדוגמה). בתחומים אחרים המשלוחים רק החלו להיכנס.
התקופה האחרונה שמה את עולם המשלוחים על המפה, ובגדול.
זה נכון שבימים אלו תיאום המשלוח הפך לפשוט עוד יותר, כי כולם בבית, כל היום.
בכל מקרה, התקופה האחרונה חושפת גם צרכנים שנמנעו מכך, לאפשרות הזו, על היתרונות והנוחות שבה.
אני לא רואה את עולם המשלוחים מצטמצם.
ליהפך, נראה את המשלוחים כובשים עוד ועוד תחומים נוספים.
התייעצות מרחוק
בחברות טכנולוגיה, שיחות וידאו, הן עניין שבשגרה, כבר שנים רבות.
כמשרד, אנחנו עובדים עם לקוחות וספקים מחו״ל ולכן משתמשים בזום באופן שוטף כבר שלוש שנים לפחות.
עם זאת, התקופה הזו הזניקה למוּדעות את אופצית שיחות הוידאו על היתרונות שבה.
יוגה וכושר, ייעוץ רפואי, ייעוץ עסקי ולאחרונה אפילו ליל הסדר…
כל ההתנגדויות המובנות (ובחלקן מוצדקות) התמוססו אל מול האילוצים שבסגר.
האם המצב יישאר כך גם אחרי? לא בטוח, אבל האופציה הזו קיימת ומוטמעת מעתה בחלקים משמעותיים באוכלוסייה.
שאלה מעניינת: האם האופציה הזו תמצא אחיזה בהמשך גם בעולמות המסחר?
שיחת וידאו קצרה עם המעדניה ושימוש באופציה של איסוף עצמי כדי לאסוף את הסחורה?
ליקוט מול שופינג
מה שפעם נקרא ״לעשות קניות״, בייחוד בסופרמרקט, הפך להיות פעולת ליקוט.
עבור צרכנים רבים, האופציה של חיפוש ואיסוף של 30-50 מוצרים לתוך עגלה, כבר לא נתפסת מחויבת המציאות.
בטח לא בילוי.
ומה על חווית הקניה? על החוויה של סביבת מכירה פיזית? חנות מעוצבת ותכנון מינימרקט מוקפד?
מה כנראה לא ישאר?(לצערי)
קשה לי לדמיין את התורים המסודרים בלי הדחיפות, שגורמים לי להרגיש כאילו חו״ל נמצא כאן בסופרמרקט מתחת לבית, מחזיקים מעמד גם אחרי תקופת הריחוק. דווקא חבל 🙁
לסיכום
יש בחווית הקניה, באפשרות של הסתובבות בחנות מעוצבת ומאורגנת, במישוש של המוצרים,
במבט המהיר על מוצרים מקבילים, מבצעים ומוצרים חדשים,
משהו שקשה מאד להחליף באמצעות משלוחים או איסוף עצמי.
עם זאת, לצרכן שחווה כבר את השירות הזה, יהיו ציפיות.
חנויות מצליחות בעידן המשלוחים והאיסוף העצמי, ייאלצו להשקיע בעיצוב החנות,
לתת לצרכן החדש חוויה שתצדיק באופן משמעותי, את השקעת הזמן וההגעה הפיזית לחנות.
יהיה מעניין.
באילו עוד שינויים יצא לך להבחין?