על ההבדל בין הצרכן והצרחן

בניגוד למה שהרבה מאד אנשים חושבים, קמעונאות היא עסק דינמי מאד. חלק גדול מהידע נצבר בשטח ורק אחר כך מגיעות ה"תיאוריות" שמסבירות אותו.

אחד הנושאים ה"חמים" והחשובים היום הוא מי הוא בעצם ה"לקוח"שלנו? למה שמתי את ה"לקוח"במרכאות? את זה תיכף נראה.

עולם המונחים הקמעונאי המעודכן מפריד בין הלקוח, הקונה והצרכן (באנגלית customer; buyer, consumer) המהדרין מוסיפים גם את shopper שעדיין לא שמעתי הגדרה בשבילו בעברית (אולי חובב הקניה).

על פניו אלו מושגים די דומים שאולי גורמים לך לשאול את עצמך מה בעצם ההבדל?

אני אנסה לתת דוגמה כדי להמחיש את ההבדל:

האם יצא לך לראות פעם את הסצנה שבה זאטוט צעיר שוכב על רצפת הסופרמרקט ודופק על הרצפה בבכי? לידו עומד בדרך כלל הורה מתוסכל, בואו נגיד שזה קורה ליד המקרר של הארטיקים.

זוהי דוגמה מצויינת להמחיש את ההבדל בין הקונה – אותו מישהו שהולך להוציא את הארנק ולשלם, (נחשו מי?!) לבין הצרכן (במקרה שלנו גם הצרחן…) שהולך ליהנות מהמוצר.

דוגמה קלאסית נוספת להבדל בין קונה לצרכן – העובדה כי כ- 65% מתחתוני הגברים נרכשים בידי נשים.

  • אז למי פונה עיצוב החנות שלך?
  • אל מי מדבר הקמפיין הפרסומי שלך?
  • את מי הגדרת בתור הקהל שלך, את הקונה או את הצרכן?

אשמח לשמוע על עוד דוגמאות מקרים קלאסיים כאלו שעולים לך בראש.

יש לכם חברים שנראה לכם שיהיה מעניין להם לקרוא את זה? שתפו אותם.

המחשה קטנה לסיום:

ההבדל בין צרכן לצרחן

 

דילוג לתוכן