מה השתנה בתחום המאפיות ועיצוב מאפיות?
תחום המאפיות חווה קפיצת מדרגה בשנים האחרונות. קפיצת המדרגה בעיצוב המאפיות, מהווה חלק מטרנד גדול יותר בו הצרכנים מעדיפים קניה של אוכל טרי Fresh Food, בחנויות המתמחות בכך.
ניתן לראות את הטרנד קורה במגוון של תחומים מעבר למאפיות. אנו יכולים לראות עיצוב מתקדם ומעודכן למגוון חנויות מזון טרי כמו בשר, גבינות, דגים, וירקות.
בעבר, העיצוב והתכנון של המאפיות השכונתיות כללו דלפק וכמה עגלות שיצאו מהתנור. כיום, הדור החדש של המאפיות, מתאפיין בהצגה-פרזנטציה מושקעת יותר של המאפים, תשומת לב לחומרי הגמר של מתקני התצוגה ויצירת אווירה מזמינה יותר.
מה חשוב לדעת על תכנון ועיצוב מאפיות?
לא כל המאפיות זהות. גם היום אנו עוסקים בתכנון ועיצוב מאפיות מכמה סוגים.
המאפיה המקומית
נועדה לשרת את הצרכים הבסיסיים של אוכלוסיה מקומית. המגוון שלה יתאפיין בדרך כלל במכירה רבה של לחמניות וחלות, עם מגוון משתנה של מאפים נוספים.
המאפיה האזורית
מאפיה, לפעמים קונדיטוריה, שמגיעים אליה במיוחד. למאפיה מסוג זה יהיו בדרך כלל כמה מוצרים שבהם היא הגיעה לרמה גבוהה מאד. רמה שמצדיקה עבור הצרכנים נסיעה מיוחדת כדי לקנות את המוצר הזה. זו יכולה להיות חלה מיוחדת, עוגות שמרים או מאפים אחרים.
סניף של רשת מאפיות
בשנים האחרונות, חלק גדול מהמאפיות שאנו רואים, הן למעשה נקודות קצה של מכירה. המאפיה כוללת תנורים ותאי התפחה. עם זאת, רוב המוצרים הנמכרים בה, אינם מיוצרים במקום, אלא במפעל מרכזי, משם הם נשלחים קפואים, אל נקודת הקצה. תכנון ועיצוב מאפיה כזו צריך לקחת בחשבון שטח גדול לטובת אחסון של מוצרים קפואים. בנוסף השטח התפעולי צריך לכלול איזור לאפיית קצה.
היתרון במאפיות מסוג זה הוא שהן מאפשרות מכירה של מאפים שחלקם ברמה גבוהה מאד (תלוי במפעל האם) ומכירה של מגוון גדול יחסית למה שניתן היה לייצר בשטח הנתון.
דבר משמעותי נוסף בתכנון ועיצוב מאפיות הוא פניה נכונה לקהל היעד. לחם, לחמניות, חלות, הם מוצרים בסיסיים. חנות מעוצבת מאד, עלולה לעתים להרתיע את הלקוחות ולשדר מסר של מחירים גבוהים. מסיבה זו מותגים רבים בתחום, יצרו עיצובים פשוטים ובסיסיים.
מהן המגמות בתכנון ועיצוב מאפיות?
בתקופה האחרונה, בין השאר עקב כניסה של מותגים צרפתיים, הקהל הצעיר, מחפש דברים קצת יותר מיוחדים. לחמי מחמצת, מאפים מתוחכמים יותר, מעבר לבורקס והרוגעלך הפשוטים. עיצוב מאפיה שתדע להציג ולהנגיש גם את הלחמים והלחמניות דורש תשומת לב, הפרדה ברורה לאיזורים וסכמת תנועה בתוך החלל שתדע להציג ללקוח את כל האפשרויות. את המאפים הבסיסיים וגם את המוצרים המתוחכמים יותר.
מרכיב נוסף בתכנון ועיצוב מאפיות הוא התפקוד שלהם בתור נקודת מזון מהיר (Fast Food)
מאפיה מסוג זה משמשת לקניה של מוצרים הביתה וגם מתפקדת כנקודת מכירה למאפים. ניתן לרכוש בה מוצרים לצריכה מיידית, כמו גם את השילוב של קפה ומאפה. האתגר בתכנון ועיצוב של מאפיה כזו, הוא כיצד מונעים התנגשות בין הקהלים.
דמיינו סיטואציה בה יש לנו ללקוחה של קניות לאירוח, קניה גדולה שכוללת מאפים לסופ"ש, חלות וכמה לחמים אולי גם עוגה מושקעת. מול הלקוחה הזו יש לנו לקוח שמעוניין בקפה ומאפה. עלות הקפה והמאפה 16 ש״ח, עלות הקניה של הלקוחה יכולה להיות פי עשר.
האם אני מעוניין ״לייבש״ את הלקוחה עד לסיום ההקצפה של הקפה? האם זה נכון עבור העסק?
תכנון ועיצוב נכון למאפיה יכול לתת מענה ולצמצם התנגשויות מסוג זה למינימום. כמו גם לדעת להציג מוצרים שונים ברמות מחיר שונות באופן שהלקוח יוכל להחליט בקלות ובמהירות, מה המוצר שנכון לו באותו הרגע.
באיזו מאפייה אתם אוהבים לקנות?