מה השתנה בתחום הסופרמרקטים והמינימרקטים בשנת הקורונה?
רוב המינימרקטים, חנויות הבשר וחנויות המזון חוו שנה טובה בשנה האחרונה. הפגיעה של הקורונה בעסקים אותה אנחנו רואים בחדשות, הייתה מאד ספציפית.
אם היית מדריך טיולים, סוכן נסיעות, חנות באתר תיירות, עסק קטן להלבשה ברחוב הראשי, או מסעדה שהתבססה רק על שירות במקום, קרוב לוודאי שביום אחד, ללא התראה, הלקוחות שלך ואיתם ההכנסות, פשוט נעלמו.
הקורונה לא פגעה בצורה שווה בכולם. להפך, היא הגדילה את הפערים. עובד מדינה, או עובד הייטק, לא חווה פגיעה כספית. להפך, חלק גדול מאפשרויות הוצאת הכסף נחסמו בפניו. ללא החופשה המשפחתית השנתית, או יציאה תכופה למסעדות ושופינג בקניון, יתכן והמצב הכלכלי אפילו השתפר.
גם חנויות המזון הרוויחו. חלק מהחיסכון שנוצר מהוויתור הכפוי על בילויים וחופשות, הופנה לצריכה הביתית. מי שידע לרכב על הגל הרוויח.
איזה מינימרקט אנחנו רוצים לראות בעידן הפוסט קורונה?
הקורונה הקפיצה את המוּדעוּת לקניות און ליין ולמשלוחים גם בקרב קבוצות שפחות השתמשו בשירותים אלו. הלקוח החדש כבר מכיר את האופציה הזו. בעבור חלק מהמשתמשים, מרגע שהם חצו את המחסום, התגלה עולם נוח שקשה יהיה לחזור ממנו.
הקניות באון ליין לא יכולות להחליף כל קניה. חלק גדול ממשקי הבית נטה לרכז קניה שבועית או דו שבועית באחד הסופרמרקטים האזוריים הגדולים ואז לעשות את קניות ההשלמה (לחם, חלב, קוטג׳ וכו׳) בסופר המקומי.
לערוצי האון ליין נוח יותר להחליף את הקניה המרוכזת. קצת מוזר לנסות לשלם שליחות ולתאם מועד הגעה לקניה של לחמניות, קוטג׳ וגבינה צהובה. כאן נכנס לתמונה המינימרקט המקומי. קניות ההשלמה כנראה תישארנה איתה לעוד הרבה זמן. זה נוח, זה קרוב. אם לא צריך להזיז את הרכב מהחניה, עוד יותר טוב.
וכאן מגיעה ההזדמנות של המינימרקט המקומי. האם הוא יידע לתרגם את ההגעה של הקונים ולהביא לתכנון מינימרקט נכון לטובת קניית ההשלמה לסל מעניין.
מה ההזדמנות לעיצוב מינימרקט מקומי בעידן הנוכחי?
האם הוא יידע לתת גם את הערך המוסף והחוויה שיגרמו ללקוח לאהוב לקנות אצלו או שהוא יישאר המכולת או המינימרקט הזה, שקונים בו בעיקר כי הוא קרוב? קונים בו רק את מה שמוכרחים.
כולנו מכירים את הסופרמרקט הזה או איך שקוראים לו, מכולת או מינימרקט. צפוף, מסריח מחלב חמוץ, לא מואר, יקר.
סופרמרקט שקונים בו את המינימום שחייבים ועפים החוצה לנשום אויר נקי. במקרים רבים הבעלים חי בקושי, כי הוא מוכר בעיקר את מוצרי היסוד ולא שום מוצר אחר עם רווחיות סבירה.
אל מול סוג החנויות האלו, קמים כרגע הסופרמרקטים החדשים. הם קרובים לבית. הם מספיק גדולים. יש להם ניהול טוב, מגוון מעניין, לפעמים הם גם מתוכננים ומעוצבים היטב, עם טאצ׳ אישי של בעל הבית. הם לא זולים, אבל בסיכום הכולל הם נעימים ללקוחות שלהם, שמוכנים לשלם את האקסטרה לטובת הנוחיות ולקבל את הערך המוסף של חסכון בזמן.
איך נראה הדור הבא של המינימרקטים המקומיים?
בדור הבא של המינימרקטים האלו, ישנם גם ערוצים נוספים של תקשורת עם הלקוחות. טכנולוגיה שהיתה זמינה פעם רק לרשתות הגדולות ועתה, למי שמוכן לעשות את הדרך, זמינה גם ללקוחות בינוניים. מועדון לקוחות ותכניות נאמנות, אופציה לקבלת הזמנות למשלוחים, בטלפון, בוואטסאפ, באתר.
מגוון מעניין של ספקים שאינו חיקוי של הרשתות הגדולות, אלא בחירה נבונה ומקומית של ספקים קטנים עם מוצרים איכותיים, שמתקשים להיכנס לרשתות הגדולות בגלל הלוגיסטיקה, אבל יודעים לספק מוצר איכותי, מעניין.
מינימרקט מתוכנן ומעוצב, נוח ומואר היטב. בעל סידור מחלקות מתוחכם. תכנון מינימרקט עם מדפים ומגוון שמנוהלים היטב ובהתאמה גבוהה לאוכלוסייה המקומית.
עיצוב מינימרקט עם ממשקים שבהם אפשר לסייע ללקוחות שמבקרים באופן קבוע בחנות, לעשות בעת הצורך, הזמנה גם בערוצים האחרים. מגע אישי, מיוחד, מקומי, קהילתי. כשזה קורה, זה חייב להתבטא גם בתוצאות שלו בפדיון למ״ר.
באיזה מינימרקט היית רוצה לקנות?
איזה מינימרקט היית רוצה שיהיה לך?